مادران شريف

مقام مادر

1393/7/1 1:18
نویسنده : انجمن مادران
500 بازدید
اشتراک گذاری

مادر

توجه به مقام مادر و عظمت رنجي كه براي فرزند تحمل كرده، زمينه ساز آشنايي با جايگاه مادر است، از همين رو امام سجاد( سلا الله عليه) فرمود: حق مادرت اين است كه بداني او تو را به گونه اي حمل كرد كه هيچ كس، ديگري را چنين حمل نميكند و تو را از ثمره ي قلب خود چيزي عطا كرد كه هيچ كسي به ديگري نميدهدو تو را با همه ي اعضاي بدن خود محافظت كرد و باكي نداشت كه خود گرسنه باشد و به تو غذا دهد، يا تشنه باشد و تو را سيراب كند، يا خودش عريان باشد و تو را بپوشاند، يا خود در آفتاب باشد و تو را در سايه قرار دهد و براي تو از خوابش بگذرد و تو را ازسرما و گرما حفظ كرد تا براي او باشي. بدان كه توان شكر او را نداري جز به ياري خدا و توفيق او.

(الفقيه، ج٢،ص٦٢١)

اولويت حق مادر

حق مادر به قدري گسترده  و مهم است كه حتي از حق پدر برتر است، از اين رو رسول خدا( صلي الله عليه و سلم) فرمود: هرگاه در نماز مستحب بودي و پدرت تو را فراخواند، نمازت را قطع نكن،ولي اگر مادرت تو را فراخواند نمازت را قطع( و اجابتش) كن.

( مستدرك الوسائل، ج١٥،ص١٨١)

فزوني نيكي به مادر

امام باقر ( سلام الله عليه) ميفرمايد: حضرت موسي بن عمران( سلام الله عليه) سه بار به خدا عرض كرد: پروردگارا! به من توصيه اي كن! خداي سبحان در هر سه بار فرمود: تو را به خودم سفارش ميكنم؛ آنگاه عرض كرد: پروردگارا! مرا سفارش كن! فرمود: تو را سفارش ميكنم به مادرت. سپس عرض كرد: پروردگارا مرا سفارش كن. فرمودتو را به مادرت سفارش ميكنم. باز گفت پروردگارا! مرا سفارش كن. فرمود: تو را به پدرت سفارش ميكنم. امام باقر ( سلام الله عليه) افزود: از همين روگفته ميشود كه حق مادر از نيكي، دو سوم و براي پدر يك سوم است.

پاداش شير دهي كودك

رسول خدا( صلي الله عليه و آله) فرمود:

هرگاه زن باردار شود همانند روزه دار ونماز گزار و مجاهدي است كه با جان و مالش در راه خدا ميجنگدو هرگاه زايمان كند،بزرگي پاداش وي را هيچ كس نميداند! و هرگاه شير ميدهد،هر مرتبه مكيدن كودك برابر است با آزاد ساختن برده ايزاز فرزندان اسماعيل( سلام الله عليه) و هرگاه از شير دهي فارغ ميشودفرشته بزرگواري به پهلويشميزند و ميگويد: خدا تو را آمرزيده؛ كارت را از نو آغاز كن.(الأمالي،صدوق،ص٤١١-٤١٢)

مفاتيح الحياة

مولف: آيت الله جوادي آملي

پسندها (1)

نظرات (1)

مامان طاها
7 مهر 93 8:08
متن فوق العاده ای بود. اشکم جاری شد. متشکرم.