مادران شريف

جلسه مادران كودكان يك تا دو سال ( كلاس تربيت فرزند خانم غروي)

1393/10/16 1:26
نویسنده : انجمن مادران
674 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا
جلسه خانم غروی با مادران  كودكان يك تا دوسال

27/9/93
- سه رشد در بچه های یک تا دو سال خیلی مهم است:
1- رشد جسمی حرکتی : بچه با دستهای خود بتواند کارها را خوب انجام دهد، پرتاب کند، خط خطی کند. دست  و چشمش باید با هم حرکت کنند، مثلا در گرفتن توپی که به طرفش پرتاب شده.
نکته: بازی ها را طوری طراحی کنید که حل مسئله باشد. مثلا در به دست آوردن شی مورد علاقه اش مانند توپ مانع قرار دهید به طوری که بتواند با برداشتن و حذف مانع به آن شی برسد. اگر بچه در حل مسئله و بازی شکست خورد سریع با دادن اسباب بازی دیگر و ..جبران نکنید. بگذارید بچه تلاش کند. اگر نگذارید قدرت صبر و تحمل بچه رشد نمی کند.
نکته: بچه باید با یک اسباب بازی بازی کند. تعدد اسباب بازی باعث عدم تمرکز و ناتوانی در بازی می شود.
از اسباب بازی ها به طور چرخشی استفاده شود.
2- رشد اجتماعی: بخشی از آن وراثتی است. بچه های اول معمولا فقط با پدر و مادرشان و افراد بزرگسال مانند پدربزرگ و مادربزرگ آشنا هستند.
روش اول برای اجتماعی کردن آنها پارک رفتن و فراهم کردن فضای بازی با دیگر کودکان است.
روش دوم این است که به تدریج و با شروع از زمان کم کودک را عادت دهیم که بدون حضور ما بازی کند.
نکات متفرقه:
- جیغ بچه کمک خواستن و امداد از مادرش است. باید به جیغ بچه بی توجه نباشید. در صورت بی توجهی ممکن است به کتک یا پرخاشهای مختلف کشیده شود. اما عکس العمل به معنای دادن آن شی نیست.
بی توجهی نسبت به گریه بچه درست نیست. ما تغافل را فقط در جایی داریم که بچه کار بد می کند.
- ناراحتی مادر برای بچه یک غم بزرگ است.
- تذکر به صورت گفتن یک جمله یا اخم خیلی کوتاه با این تصور که فقط بگوییم اینکار بد است اشکالی ندارد اما نباید توقع عدم تکرار آن کار را از بچه داشت.
- دعوا با بچه زیر دو سال یا اخم تند و صدای بلند درست نیست و ممکن است باعث عدم جسارت و مانع رشد توانایی های بچه شود و برای انجام هر کاری به مادرش نگاه کند که چه عکس العملی دارد.
- اسباب بازی سخت که مناسب سن بچه نباشد ضرر دارد. اگر مادر کمکش نکند عصبی می شود و قدرت حل مسئله اش رشد نمی کند و اگر مادر کمک کند باز هم چون خودش نمی تواند یاد بگیرد و دوباره انجام دهد رشد نمی کند.
- چه تغذیه ای برای هوش بچه تاثیر دارد؟ هر چیزی که ویتامین ب دارد. مغز پسته و فندق و بادام و گردو، جوانه ها مخصوصا جوانه گندم( سمنو) ، میوه هایی مثل هویج و میوه های هسته دار، مغز آفتاب گردان.
- هوش 70 تا 80 درصد تحت تاثیر وراثت است و مابقی تغذیه است.
- آنچه با بازی و تمرین و ... شکوفا می شود میزان قدرت استفاده از هوش و قدرت حل مسئله است.
 

پسندها (1)

نظرات (0)