مادران شريف

نتيجه بد رفتاري با فرزندان٢( جلسات حاج آقا بهرامي)

1393/7/27 0:10
نویسنده : انجمن مادران
688 بازدید
اشتراک گذاری

سرزنش

یک مطلب دیگر هم که مهم است بحث سرزنش است. الان سرزنش بین ما خیلی رایج است. اینکه کسی که کاری می کند او را سرزنش می کنیم وخطا را به رخش می کشیم و توبیخش می کنیم. این خیلی جایگاهی ندارد و اگر زیاد شود مشکلاتی به بار می آورد. روایت داریم  از آقا امیر المومنین علیه السلام: «عتاب و تندی را زیاد نکن. همانا آن کینه به بار می آورد و به دشمنی می کشد.» این فقط در مورد فرزند نیست اما ا در مورد فرزند هم درست است.

كينه

- اگربچه کینه به دل گرفت، باب تربیت بسته می شود.
کینه ها زیاد می شود و به دشمنی می کشد. برای اینکه بدانیم اینطور هست یا نه به خودمان یک نگاه بیندازیم. ما اگر کسی با ما  تندی کند بدمان می آید و خیلی سخت و تلخ است. تندی کردنها که خیلی هم رایج است و در جامعه آدم می بیند که مردم با هم خیلی تندی می کنند. تندی نسبت به کسانی که با آنها زیاد هستیم بیشتر است چون حجب و حیاها می ریزد و خودمانی می شویم خیلی تندی و سرزنش می کنیم. بنده می خواهم بگویم دو نفری که بینشان کینه حاصل شود دیگر باب تربیت بسته است. پدر و مادری که فرزندشان از آنها دلگیر باشد با کارهای دیگر تربیت دیگر حاصل نمی شود. خیلی هنر دارند باید کینه ها را از بین ببرند. مثل آب شوری است که با آن هر چه از غذا و شربت درست کنی خراب می شود. آب شور و تلخ است.  ما در بحث تربیت توجه نمی کنیم که روابط ما با فرزندانمان باید خمیر مایه درستی داشته باشد. خمیر مایه اش باید به جای کینه، محبت و به جای دشمنی، دوستی باشد. به جای تندی اظهار لطف و محبت باشد. اینها باید باشد تا بحثهای دیگر جواب دهد. در عالم انسانی اصل لطافتها و روابط انسانی است. وقتی خشم گرفتیم باید خودمان را کنترل کنیم. تندی و سرزنش یک اندکش در تربیت جا دارد اما زیاد شود خودش کینه و دشمنی می آورد و اگر بین والدین و فرزندان روابط به هم خورد فضای تربیتی هم به هم می خورد.

دو روایت درباره محبت:
امام صادق علیه السلام از قول رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند:«...أَحِبُّوا الصِّبْيَانَ‏ وَ ارْحَمُوهُم‏...»«بچه ها را دوست بدارید و با آن ها مهربان باشید»(الکافی، ج6، ص49).
امام صادق علیه السلام : « إِنَّ اللَّهَ لَيَرْحَمُ الْعَبْدَ؛ لِشِدَّةِ حُبِّهِ‏ لِوَلَدِهِ‏»«خداوند به بنده ای که به فرزندش محبت شدید دارد رحم میکند»(همان، ص50).

حاج آقا بهرامي

كلاس تربيت فرزند

پسندها (2)

نظرات (1)

مامان عسل 
27 مهر 93 0:58
مفیدبودممنووووووووووووووووووووون