مادران شريف

راهکارهای آزادی دادن به فرزند

1393/6/18 2:26
نویسنده : انجمن مادران
742 بازدید
اشتراک گذاری

«هنر آزادی دادن به فرزند»

بنظر شما علیرغم دانستن فواید زیادی که در جلسات قبل درباره ی آزادی دادن به بچه ها برشمردیم، چرا ما به بچه مان آزادی نمی دهیم؟

 

جواب مادران معمولا یکی از موارد زیر میباشد:

  • بعضا هنر آزادی دادن بجا به فرزندمان را نداریم.
  • این کار حوصله زیادی از مادر می گیرد.
  • همیشه زمان کافی در اختیار نداریم.
  • گاهی اوقات چون میخواهیم همیشه همه جای خانه مان  مرتب باشد آزادی کافی به کودکمان نمی دهیم.
  • اینطور تلقی می کنیم که با صرف کردن وقت زیاد برای کودکمان رشد خود ما  متوقف می شود.
  • اطرافیان، من جمله همسرمان با آزادی دادن مطلق به کودکمان موافق نیستند.

 

در پاسخ به برخی از موارد ذکر شده در بالا باید بگوییم که گاهی اوقات نگاههای ماندگار فدای نگاههای سطحی می شود. نگاه سطحی ما این است که فرضا خانه همیشه باید تمییز باشد و همه چیز سرجایش باشد. اما نگاه ماندگار آنست که بچه ی ما در آزادی و در محیط خانه لذت تمام ببرد و سلامت روحی و جسمی او تا آخر عمرش تامین بشود.

حال میخواهیم یک سری راهکار ارائه بدهیم که هم آزادی بچه هایمان محدود نشود هم عوامل دیگر بهم نریزد: (صرفا یک سری از راهکارها توسط استاد ارائه میشود بقیه. برای دستیابی به بقیهی راهکارها مراجعه شود به کتاب «من دیگر ما، جلد سوم»)

  1. هنر چیدن منزل:

خانه بهترین فضاییست که در آن می توانیم به فرزندانمان آزادی بدهیم.

حال میخواهیم ببینیم چینش منزل باید به چه شکل باشد تا هم آزادی کودک محدود نشود و هم مادر و دیگر اعضای خانواده از فضای خانه لذت ببرند.

یکی دو تا مورد رو استاد میگویند و بقیه ی موارد بسته به خلاقیت و مطالعه، تکلیف مادران است.

الف. تغییر دکوراسیون: در دکور و چیدمان منزل ازظروف شکستنی، تیز، و چیزهایی که در صورت شکستن برای بچه خطر داشته باشد یا اینکه برای خود ما زحمت زیادی ایجاد کند استفاده نکنیم. اگر هم چنین چیزهایی داشته باشیم به دور از چشم بچه ها قرار داده شود. نه به معنای اینکه «به دور از دسترس بچه باشد»؛ یعنی بچه آن را ببیند ولی نتواند به آن دست بزند و با آن بازی کند. به جای چنین دکورهایی از لوازم نشکن و پلاستیکی جذاب برای بچه استفاده کنیم.

ب. سعی کنیم کودکمان را به یک اتاق و یا مکانی که در آنجا میتواند حس آزادی مطلق را تجربه کند، هدایت کنیم. با فرض نداشتن اتاق مستقل، جایی مانند خانه ی اسباب بازی برایش فراهم کنیم و بگوییم که در اینجا هر کاری بخواهی میتوانی بکنی. این به بچه ی ما خیلی حس استقلال میدهد. توجه شود در مقابل خرابکاری بچه ها، حفظ آرامش مادر اهمیت ویژه ای دارد.

 

نکات:

  1. منِ مادر در آزادی فرزندم شریک بشوم: مثلا گاهی با بچه بروم حمام و آب بازی کنم. یا اینکه یک بازی خلاقانه به او یاد بدهم و خود من با او بازی کنم. اگر چنانچه مادر در بازی با فرزندش شریک شود اغلب بچه هم با مادر همراهی می کند؛ مثلا در جمع کردن اسباب بازی هایش و ...
  2. بردن کودک به فضای بیرون از خانه:

حس آزاد بودن کودک به طور کامل در محیط خانه برآورده نمی شود؛ لذا توصیه می گردد بچه مان را به فضاهایی همچون پارک ببریم تا بتواند در آنجا آزادانه بدود، خاک بازی کند، روابط اجتماعی با همسالان را تجربه کند و...

  1. خط خطی کردن بچه های بالای یک و نیم سال:

    این کار برای مهارت دست بچه ها بسیار مفید می باشد.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (2)

مامان مریم
18 شهریور 93 20:29
ممنون عزیزم. عالی
مامان طاها
19 شهریور 93 8:35
مطلب جالبی بود. مشکل من در آزادی دادن به فرزندم سایرین و به خصوص همسرم می باشند. یعنی مورد آخر... در مورد پارک هم کاملا موافقم و تجربه شخصی ام نشان داده که حضور حتی کوتاه در یک محیط باز و بازی با همسالان تا چند روز کودک را سرحال می کند و بر رفتارهای او تاثیر مثبت می گذارد