مادران شريف

حقوق فرزند بر پدر و مادر( جلسات حاج آقا بهرامي)

1393/10/6 1:46
نویسنده : انجمن مادران
425 بازدید
اشتراک گذاری

بسم الله الرحمن الرحيم

خلاصه مطالب جلسه قبل: در 6-7 سال اول عمر بچهها، پدر و مادر نسبت به خود بچهها آموزش آنچنانی ضرورت ندارد داشته باشند.

در سال 4-5 آنی که لازم است که بچه توجه بکند که خدایی دارد، توجه کند که خدا برای ما ما انسانها پیامبری فرستاده و به نام  بشناسد و بعد هم امامان را بشناسد. آن نهایت چیزی که از دین بچه در 4-5 سالگی باید یاد بگیرد همین ها است.عمده در این 6-7 سال آن مراقبتهای پدر و مادر نسبت به خودشان است.
حال برای اینکه این مطلب یک مقداری روشن تر شود یک روایتی را خدمتتان عرض میکنم که این را هم شاید شنیده باشید ولی دوباره بشنوید بد نیست.البته به ذهنم رسید چند مطلب دیگر عرض کنم و بعد این روایت را عرض کنم.
در ادامه همان مطالب جلسه قبل که عرض کردیم پدر و مادر چه کارهایی را باید بکنند و چه کارهایی را نباید بکنند،مثل اینکه عرض شد باید نام خوبی بر بچه گذاشته شود، روزی حلال و این دسته مطالب.مطلب بعدی که در روایات ما به آن پرداخته شده نسبت به بچهها، بحث کمک به فرزندان است.

چند روایت خدمتتان عرض میکنم.در یک روایتی از پیامبر خدا در همان میزان الحکمه در بحثهای والد و ولد،روایت 22743،در اینجا پیامبر خدا میفرماید:«رحم الله من اعان ولده علی بره»،خدا رحمت میکند کسی را که کمک کند فرزندش را بر نیکی،«و هو ان یعفو عن سیئته» و این هم آن است که از بدی اش بگذرد،« و یدعوا له فی مابینه و بین الله» و دعا کند برای فرزندش در میان خودش و خدای خودش.

یعنی پدر و مادر دو کار نسبت به فرزند باید بکند:1-کمک به فرزند،2- دعا برای فرزند.

حال بنده آن بخش کمک را اول مطالبی را عرض میکنم.یکی دو تا روایت دیگر هم بخوانیم.«رحم الله والد اعان ولده علی بره»،خدا رحمت میکند والدی را که کمک میکند فرزندش را بر بر و نیکی اش.

در رساله اي که منسوب به امام سجاد(ع) است،رساله حقوق امام سجاد،که حضرت حقهای مختلف را میشمارند،در آنجا یکی از حقوقی که شمرده اند  این است:«و حق الصغیر»، و حق کوچک،کوچک بر بزرگ چه حقی دارد که به خصوص فرزند باشد بر پدر و مادر.چند تا حق را اینجا میشمارند،«رحمته فی تعلیمه» در تعلیمش،در یاد دادنش، در آموزشش با او مهربان باشد.«و العفو عنه»و گذشت کند از او،«و الستر علیه» و بر او بپوشاند،«والرفق به»و با او مدارا و نرمی کند،«والمعونه له» و کمک کند به او. این از حقوق کوچکها بر بزرگها است،به خصوص فرزند کوچک بر پدر و مادر.

حاج آقا بهرامي

حوزه ي دانشجويي شريف

با تشكر از خانم ها مرضيه پور چريكي و مريم صالحي

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)